SIGURANŢA PE INTERNET

 

 

Dițu Cristiana, Colegiul Național „Grigore Moisil”

Internetul este o reţea de întindere mondială care cuprinde o vastă colecţie de informaţii şi resurse disponibile prin intermediul calculatorului.

Motoarele de căutare sunt sursa principală pentru a descoperi noi site-uri atunci când căutăm o informație. Însă motoarele de căutare au o limită, pentru că ele reușesc să descopere doar o foarte mică parte din ceea ce se numește internet. Practic, prin căutări, doar zgâriem suprafața internetului.

Poza de mai sus reprezină structura internetului, întrucât majoritatea internetului rămâne ascuns pentru că așa este intenționat.

Triumf al tehnologiei dezvoltate de om de-a lungul mileniilor, internetul, care azi ne influenţează în atât de mare măsură existenţa, este ca un iceberg care plutește și lasă la suprafață doar 10% din întregul lui volum.

Internetul pe care noi, utilizatorii obișnuiți, îl accesăm (blog-uri, portaluri, surse de știri, site-uri video etc.) se numește Surface Web sau Clear Web. Aici totul este la vedere și site-urile pot fi accesate prin intermediul motoarelor de căutare precum Google, Bing sau Yahoo. Partea nevăzută a internetului se împarte în: Deep Web, Darnknet și Dark Web.

Deep Web-ul este la fel de simplu ca și internetul obișnuit, cel pe care ne petrecem noi foarte multe ore, doar că are proporții mult mai mari. Niște estimări făcute la Universitatea din California în 2001 spun că suprafața internetului are aproximativ 7,5 petabytes – 1PB are 1024 de TB, partea întunecată este înzecit mai mare. Surse din Deep Web spun că în 2004 existau 300 de mii de site-uri pe tot internetul, dintre care 14 000 în partea rusească a Deep Web-ului. Este constituit din pagini cu conținut dinamic, cum ar fi paginile web generate de completarea unui formular, nefiind indexate de vreun motor de căutare.

De asemenea, conținutul video al unui serviciu de streaming, cum ar fi Netflix, este oferit tot prin intermediul internetului, doar că este ”ferit” de motoarele de căutare, astfel încât conținutul să fie disponibil doar cui îl accesează direct. Aceste pagini sunt imposibil de indexat de motoarele de căutare. Aceste pagini web nu sunt legate între ele, fapt care previne acțiunea de crawling a boților. Foarte multe site-uri sunt protejate de parolă, astfel încât se adaugă un strat în plus de protecție împotriva boților care vizitează fiecare pagină web de pe tot internetul.Site-urile care fac parte din Deep Web folosesc un alt tip de criptare și folosesc acest mod de a devia semnalul dintr-un nod în altul. Browser-ele obișnuite nu sunt capabile să acceseze un astfel de site, pe care mai mult, nici nu îl poate indexa.

În cea mai mare parte, Deep Web conține baze de date de la companii și de la instituții de stat. Sunt bazele de date din spatele site-urilor sau baze de date interne care sunt foarte masive și de cele mai multe ori conțin informații confidențiale. Crawler-ele motoarelor de căutare au accesul interzis aici și nu pot descoperi informații noi.

Darknet-ul reprezintă o rețea a Internetului care poate fi accesată doar în anumite moduri, folosind uneltele potrivite și, de multe ori, având o cheie de acces. Unul dintre cele mai de bază exemple de acest fel este o rețea peer-to-peer, în care un utilizator îi trimite altuia un fișier. O astfel de conexiune de tip P2P poate fi criptată sau parolată, astfel încât să existe o siguranță mai mare împotriva celor care ar putea încerca să acceseze o astfel de rețea.

Darknet-ul este un spațiu în care fiecare utilizator este anonim, nu se știe de unde vine, cum a intrat și care este scopul lui. De exemplu: Tor este o rețea care folosește darnket, iar site-urile accesibile aici nu pot fi accesate cu un browser clasic.

Dark Web-ul poate fi considerat ca o subcategorie a Deep Web-ului și, de multe ori, acestea două sunt confundate. Dark web este alcătuit din mai multe darknet-uri, aici fiind incluse o mulțime de rețele mici, cum ar fi rețele create între prieteni (de tip P2P), dar și rețele mari, cum ar fi Tor sau I2P. Este un spațiu în care mințile criminale își pot desfășura activitățile fără nicio problemă. Tranzacțiile de arme, droguri, copii, sclaviși femei decurg fără nicio piedică, iar moneda de tranzacție este bitcoinul.

Bitcoinul este o cripto-monedă, fără o bancă centrală, administrată de utilizatori. Are foarte multe avantaje, printre care și o valoarea ridicată (astăzi 1 bitcoint = 14444.08 de euro). Are și un mare dezavantaj: poate fluctua foarte mult – azi poate costa 1000 de dolari, dar până mâine dimineață poate scăde sau crește foarte mult.

De asemenea, în cadrul dark web-ului, se găsesc organizații de crackeri, dar și servicii de cracking, sau chiar de închiriere a unui botnet.

Hacker-ul este o persoană care se ocupă cu dejucarea securităţii unui sistem informatic; iniţial, termenul a fost utilizat pentru a face referire la spargerea unui computer de la distanţă prin intermediul unei reţele de comunicare cum ar fi internetul (aşa-numiţi „black hats hackers”), dar şi la cei care depanează sau rezolvă probleme de securitate („white hats hackers”); cel mai vechi înţeles al termenului se referea la folosirea fără autorizaţie a reţelei telefonice a unei companii (acum termenul utilizat cu acest sens este „phreaker”); la ora actuală, termenul este folosit cu sensul de la infractori prin intermediul computerului, în principal din cauza generalizării prin mass media a acestui cuvânt începând cu anii ’80.

Cuvântul cracker provine de la ocupația favorită a crackerilor, și anume de a sparge parole. Se poate vorbi atât de crackeri care sparg programe shareware sau altfel de software sau media protejate, cât și de crackeri care sparg calculatoare, și obțin accesul la informații confidențiale (de exemplu numărul unei cărți de credit), sau virusează calculatorul altora (de exemplu, pentru a-l folosi drept fabrică de spam sau a găzdui pornografie, de obicei ilegală, în scop de câștig comercial); sinonime: spărgător de programe și/sau spărgător de calculatoare.

Haxorul este un cracker amator, care se folosește de uneltele de spargere a sistemelor informatice create de alții, fiind lipsit de o contribuție personală la dezvoltarea lor. Orice cracker este fie hacker, fie haxor. De aceea, categoriile semantice de cracker și de hacker se intersectează, dar nu coincid. Hacker înseamnă la origine: expert în calculatoare.

Astfel, darknet-ul reprezintă o rețea, iar deep web-ul este acea parte însemnată a internetului care nu este indexată de motoarele de căutare și care este indisponibilă pentru accesare prin metode clasice. Dark web reprezintă serviciile și site-urile care sunt active în darknet și care reprezintă un segment din deep web.

 

Bibliografie:

  • https://ro.wikipedia.org/wiki/Haxor
  • http://www.gandul.info/magazin/ce-sunt-hakerii-si-phishing-ul-mic-dictionar-de-infractiuni-informatice-4121405
  • https://playtech.ro/2017/care-este-diferenta-intre-deep-web-darknet-si-dark-web/
  • https://playtech.ro/2017/care-este-diferenta-intre-deep-web-darknet-si-dark-web/
  • https://ro.wikipedia.org/wiki/Cracker

 

HOUR OF CODE

ORA DE PROGRAMARE

 

 

Popa Ionuţ

Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş” Tecuci

Profesor coordonator: Ioniţă Doina

 

 

Societatea noastră este mult prea complexă, iar nevoile sunt prea mari în toate domeniile pentru a se investi într-un singur tip de competență.  România este încă mult în urma altor state europene când este vorba despre educația în domeniul tehnologiei. Poate în curând, toți copiii din România vor avea oportunitatea de a participa la cursuri de programare, chiar dacă nu vor deveni cu toții programatori.

România mai are încă multe lucruri de făcut până când vom ajunge din urmă statele care și-au propus deja să devină hub-uri tehnologice. Estonia, Anglia, au luat deja această decizie și și-au propus să stimuleze educația în domeniul tehnologiei. Nu pentru că își doresc să producă numai programatori, ci pentru că și-au dat seama că în viitor, în orice industrie ai activa, vei avea nevoie de abilități digitale.

Ȋn anul  2012  o fundație din Estonia a reușit să convingă Ministerul Educației să introducă cursuri de programare în școli, încă din clasa I. Unii cred că este prea devreme; copiii de 7 ani nu pot avea răbdarea sau abilitățile matematice care să le permită să înțeleagă felul în care funcționează o “mașină de calcul” și noțiuni precum algoritmi, funcții, vectori, bucle.

Tiger Leap se numește fundația, iar toți copiii din Estonia învață programare la școală datorită lor. La scurt timp după ce Estonia a decis să introducă programarea în școli și Anglia a luat aceeași decizie, Michael Gove, Ministrul Educației declarând că: “elevii vor fi mai bine pregătiți pentru viitor dacă învață limbaje de programare de la vârste fragede”. Din conținutul programei, rezultă că englezii își propun ca elevii de 5-6 ani să înțeleagă ce sunt algoritmii, cum sunt implementați ca programe pe echipamente digitale, să folosească raționamente logice pentru a deduce comportamentul unor programe simple, să utilizeze tehnologia în condiții de siguranță și respect pentru ceilalți, să păstreze confidențialitatea informațiilor personale. La 13-14 ani elevii englezi vor cunoaște deja 2 limbaje de programare și vor ști să dezvolte aplicații pentru echipamente mobile. Întâmplarea face ca tot o organizatie non-profit să fi atras atenția asupra acestei nevoi, înființând cluburi de programare opționale în școli, cluburi bazate pe voluntariat.

Inițiativele din Estonia și Anglia nu sunt singurele din Europa – din ce în ce mai multe țări decid să includă programarea în curriculum în așa fel încât toți copiii să aiba acces la aceste cursuri.

Ce face România? Elevii români învață TIC (tehnologia informației și comunicațiilor) încă din școala primară. Dar  TIC este foarte departe de informatică sau programare. TIC te învață cum să utilizezi programe create de alții, programarea te învață să creezi propriile tale programe, propriile aplicații, propriile jocuri. Se învață și programare în România, în liceele de specialitate.

În România, programa școlară în domeniul informaticii nu a mai fost actualizată. În timp ce elevii români abia descoperă, la liceu, cum se folosesc calculatoarele, alte state europene au introdus cursuri de programare încă de la clasele primare. În ultimii 14 ani, Ministerul Educaţiei a investit peste 150 de milioane de euro în dotarea a peste 13.000 de școli și licee cu calculatoare și cu acces la Internet. Deși 70% din unitățile de învățământ dețin laboratoare de informatică, aceste tehnologii nu sunt folosite și se degradează pe zi ce trece.

Nu există o strategie națională pentru încurajarea sau stimularea educației în domeniul tehnologiei, inițiativele private fiind cele care au sesizat nevoia și oportunitatea. Astfel de inițiative sunt facilitate de apariția unor platforme on-line pentru copiii de 6-7 ani care își doresc să învețe programare. Una dintre aceste platforme este Scratch, dezvoltată de MIT (Massachusetts Institute of Technology). Scratch este o platformă on-line care îi ajută pe copii să creeze propriile povești interactive, animații și jocuri. Atunci când copiii realizează proiecte în Scratch, ei învață elemente importante de calcul, în același timp gândesc creativ, sistematic și lucrează colaborativ. Platforma este utilizată la nivel internațional în cadrul programelor educaționale care își propun să îi familiarizeze pe copii cu gândirea programatică.

Hour of code este evenimentul prin care se încearcă sensibilizarea autorităţilor şi a factorilor implicaţi în educaţie  în ceea ce priveşte importanţa programării şi algoritmicii în educaţie.

Hour of Code (Ora de Programare) este o mişcare globală ce a atins zeci de milioane de elevi şi studenţi din peste 180+ de ţări. Oricine, oriunde poate organiza un eveniment Hour of Code. Tutoriale de o oră sunt traduse în peste 40 de limbi. Nu este nevoie de cunoștințe speciale.

Evenimentul Hour of Code  este cel mai mare eveniment de educație din întreaga lume, care se desfășoară simultan în mai multe regiuni ale globului. Amploarea evenimentului a clasat anul trecut România pe locul 5 în întreaga lume, după ce peste 649 de evenimente au avut loc in scolile si liceele din Romania. Peste 400.000 de elevi s-au înscris și au participat la eveniment într-o săptămână. Ediția de anul acesta a evenimentului Hour of Code s-a desfășurată în perioada 7 și 13 decembrie 2015 și a propus elevilor și profesorilor să descopere cât de simplu pot învăța bazele programării cu ajutorul tutorialelor disponibile online pe ro.code.org. Animante și interactive, acestea aduc în prim plan personaje îndrăgite de copii,  dar și nume importante ale industriei IT – Bill Gates, Mark Zuckerberg, Jack Dorsey, Susan Wojcicki, Drew Houston adresându-se astfel deopotrivă copiilor și adulților. Tutorialele sunt disponibile în peste 40 de limbi și pot fi accesate atât alături de un profesor, cât și ca studiu individual.

Programarea este viitorul. Vorbim despre programarea în IT. Spre deosebire de programarea zilnică pe care fiecare ne-o facem cu pixul pe un carnețel, sau pe smart phone-uri și pe care suntem capabili să o parcurgem de unii singuri, în informatică programarea nu mai este pe înțelesul tuturor, ci al “celor aleși”. El, programatorul, e omul logic, analitic cu capacitate de abstractizare, creativ și tehnic, este absolventul de studii precum Infomatică, Automatică și Calculatoare sau Cibernetică și, de asemenea, tot el știe ce înseamnă  PHP, HTML, JS, XML, CSS, jQuery, AJAX, MySQL, Oracle. Este cel care proiecteză sisteme de operare precum Windows, Linux, browsere web sau un software. Pe baza produselor programatorilor sistemelor, programatorii de aplicații creează aplicații Desktop și aplicații web.

Wall-Street scria că “Meseria de programator stă în fruntea listelor canalelor de recrutare, companiile duc lupte grele pentru a-i atrage și menține pe specialiști, iar salariile de top pentru această poziție depășesc și de 10-15 de ori venitul mediu al românilor.”

Un tânăr fără educaţie nu are viitor. Un tânăr fără educaţie în tehnologie are un viitor limitat din punct de vedere profesional. Tehnologia face parte din ce în ce mai mult din viaţa noastră. Este de datoria fiecăruia dintre noi să promovăm şi să încurajăm formarea într-un domeniu care va contura viitorul: programarea.

 

Bibliografie

 

  1. Adăscăliţei, A. Adrian și Brașoveanu, Radu, Instruire asistată de calculator, Iași, 2003.
  1. Norton P., Secrete PC, Editura Teora, Bucureşti, 1996.

 

 

FRAUDA ȘI FALSUL INFORMATIC

 

 

Elev: Radu Flavia Denisa, cls. a X -a

Coordonator: bibl. Bădica Daniela

Colegiul Tehnic ,,Dimitrie Dima” Pitești

În mediul informatic, frauda poate avea mai multe forme și adesea se poate confunda cu înșelăciunea tradițională, mijlocul de realizare fiind computerul. Activele înmagazinate și administrate utilizând sistemele informatice – ca de exemplu fondurile electronice, depozitele, gestiunea stocurilor și conturilor, ghișeele automate – au devenit ținta manipulărilor de proprietate, la fel ca și în cazul formelor clasice. În practica juridică s-a ajuns la concluzia că aceste infracțiuni sunt greu de identificat și imposibil de urmărit din cauza numeroaselor lacune ale dreptului penal clasic. În consecință, trebuie formulat un text aparte cu denumirea de fraudă informatică și anume: intrarea, alterarea, stergerea sau supraimprimarea de date sau de programe pentru calculator sau orice altă ingerință într-un tratament informatic care îi influențează rezultatul, cauzând un prejudiciu economic sau material în intenția de a obține un avantaj economic nelegitim pentru sine sau pentru altul.

Falsul informatic – majoritatea legislațiilor penale naționale în materie de fals prevăd că afirmațiile sau declarațiile care figurează într-un document să poată fi descifrate cu ochiul liber, astfel ele nu se aplică datelor informatice, creând serioase lacune. Prin fals informatic se înțelege: intrarea, alterarea, ștergerea sau supraimprimarea de date sau de programe pentru calculator, orice altă ingerință într-un tratament informatic în condiții care, conform dreptului național, ar constitui infracțiunea de falsificare.

Fapte care prejudiciază datele sau programele  pentru calculatordatorită importanței economice a datelor și programelor pentru calculator, a dependenței societății față de informatizare, sabotajul informatic, stergerea neautorizată, prejudicierea datelor constituie un pericol, deosebit pentru societate. Prin fapte care prejudiciază datele sau programele pentru calculator se ințelege: stergerea, aducerea de daune, deteriorarea sau suprimarea fără drept a datelor sau a programelor pentru calculator.

Sabotajul  informatic – perturbarea funcționării sistemelor informatice  și ale celor de telecomunicații pot avea consecințe mult mai nefaste decât alterarea datelor sau a programelor pentru calculator. Pericolele care rezultă în economie, în caz de sabotaj informatic, sunt considerate superioare celor ce rezultă din alte cazuri de sabotaj economic. Prin sabotaj informatic se întelege:  intrarea, alterarea, ștergerea sau suprimarea de date sau de programe pentru calculator, ori intenția de a împiedica funcționarea unui sistem informatic sau de telecomunicații. Autorul acestei infracțiuni împiedică funcționarea unui sistem informatic/telecomunicații fără a fi interesat de tipul de sistem.

Accesul  neautorizat – datorită progreselor informaticii în societățile comerciale și în administrație datele  economice și administrative sunt stocate pe suportul magnetic al sistemelor informatice (hard-disc-uri, CD-uri, dischete). Proliferarea calculatoarelor personale (PC-urile) și marile progrese ale telecomunicațiilor, fenomene care permit stabilirea „dialogului” între calculatoare aflate în diferite zone ale lumii, se afla la originea tuturor noilor probleme. Aceste noi fenomene  au creat personajul numit „hacker”, care încearcă să acceseze neautorizat calculatoarele unei organizații/instituții sau firme cu care nu are nici o legătură. Conectarea la aceste calculatoare se face de la distanță prin intermediul unui PC și unui modem în general prin Internet, având ca infrastructură rețeaua publică de telecomunicații. Trebuie amintit aici și pericolul acestor infracțiuni prin caracterul lor transfrontanier. Aceste acte facilitează accesul la date confidențiale, de care „hacker”-ul  se  poate   folosi în  interes  personal,  aducând  o  atingere „domiciliului informatic”, care ar trebui să beneficieze de aceeași protecție a dreptului penal ca și în cazul vieții private. Accesul neautorizat constă în accesul  fără drept la un sistem informatic sau la o rețea de calculatoare prin violarea regulilor de securitate. Se consideră acces fără drept nu numai dacă a fost obținut de o persoană care și-a depășit atribuțiile, ci și dacă nu a fost autorizat de cel care administrează datele dintr-un calculator sau dintr-o rețea de calculatoare. Ca măsuri de protecție sunt recomandate protecția mecanică sau logică (parolele, programe de protecție automată sau de criptare).

Infracțiunea de acces neautorizat se  comite cu intenție directă sau indirectă.  Se poate nuanța represiunea limitând câmpul de aplicare a dispoziției referitor la comportamentul delincventului (intenții necinstite sau dăunătoare).

Intercepția neautorizată – supravegherea sistemelor de transmisie de date la distanță și/sau interceptare de date în cursul transmisiei sunt elementele efective ale intercepției neautorizate în acest domeniu. Este vorba de o formă nouă și modernă de ascultare și de înregistrare a celor ascultate. Intercepția neautorizată constă în intercepția fără drept și cu mijloace tehnice de comunicații cu destinație,  cu proveniență în cadrul unui sistem de calcul sau al unei rețele de calculatoare. Intercepția prin mijloace tehnice cuprinde ascultarea conținutului comunicațiilor, obținerea conținutului  datelor fie direct – accesând sistemul de calcul și folosindu-l, fie indirect – recurgând la procedee electronice de ascultare clandestine.

Reproducerea neautorizată a unui program   protejat,  pentru calculator – spionajul informatic este calat cu prioritate pe programele pentru calculator. Investițiile foarte mari făcute în competențe și experiențe, costurile mari de elaborare și testare ale programelor pentru calculator care merită să fie protejate prin dreptul de proprietate intelectuală, pe de o parte, și ușurința și cheltuielile minime cu care se pot copia aceste programe, pe de altă parte, constituie factorii care favorizează infracțiunile de acest gen.  Apare evidența, opțiunea de a se prevedea nu numai o protecție specifică dreptului civil, ci și o protecție penală contra reproducerii neautorizate de programe pentru calculator și difuzării acestor copii.

Reproducerea neautorizată a unui program pentru calculator constă în reproducerea, difuzarea sau comunicarea în public, fără drept, a unui program pentru calculator protejat prin lege.     Obiectul material este reprezentat de suportul material pe care se concretizează programele pentru calculator ce constituie obiectul protecției. Prin program pentru calculator se întelege un ansamblu de instrucțiuni capabile, când sunt introduse în memoria calculatorului, să permită unei mașini cu funcții de prelucrare a informației (calculator) să execute sau să producă o anumită funcție, o anumită sarcină sau un anumit rezultat. Programul pentru calculator este protejat dacă raspunde condiției de originalitate. Obiectul de protejat nu este ideea matematică sau tehnică (algoritmul), ci materializarea acesteia într-un program înregistrat.

Reproducerea neautorizată a unei topografii – tehnologia semiconductorilor are o importanță deosebită pentru dezvoltarea industrială. Funcțiile acestora depind de dezvoltarea și comercializarea circuitelor integrate care se bazează pe topografiile lor (design-ul lor). Punerea la punct a acestor topografii și a circuitelor integrate necesită resurse considerabile umane și financiare. Aceste topografii și circuitele echivalente pot fi copiate la prețuri foarte mici. Fără o protecție juridică, pentru eliminarea fabricației și a comercializării unor copii neautorizate, va rezulta o scădere a investițiilor consacrate dezvoltării de circuite integrate.

Utilizarea neautorizată a unui calculator – cazurile de utilizare neautorizată a sistemelor (furtul de servicii informatice și de timp la calculator) sunt rare, dar se estimează ca aceste cazuri nesemnalate sunt numeroase. Principalii autori sunt dintre angajați, cadre didactice și studenți. În unele cazuri, utilizarea neautorizată determină un prejudiciu economic considerabil, atunci când numerele de cont ale societății sau calculatoarele luate cu chirie sunt utilizate în circumstanțe în care timpul-mașina este facturat de societate.

Utilizarea neautorizată a unui calculator constă în:  utilizarea fără drept a unui calculator sau a unei rețele de calculatoare; fie acceptând un risc notabil de a cauza un prejudiciu unei persoane cu drept de a utiliza sistemul (calculatorul); fie de a aduce atingere funcționării sistemului, cauzând un prejudiciu persoanei care are dreptul de a utiliza sistemul, aducând atingere sistemului ori funcționării lui.

Actul de utilizare poate fi interpretat în sens larg, iar câmpul de aplicare al infracțiunii este limitat și de alte elemente suplimentare. Trebuie ca delicventul să fi acționat fără drept atunci când utilizatorul nu a primit nici o autorizație, sau când a depăsit autorizația primită. Forma de vinovăție cu care se comite această infracțiune este intenția.

 Utilizarea neautorizată a unui program protejat pentru calculator – utilizarea neautorizată a unui program protejat pentru calculator, deci fără consimțământul autorului programului, constituie un comportament la fel de grav ca și tăinuirea de mărfuri furate. Utilizarea fără drept a unui program protejat de lege și care este reprodus fără drept, cu intenția fie de a obține un avantaj economic ilicit pentru sine sau pentru altcineva, fie de a cauza un prejudiciu titularului mai sus-menționatului drept. Riscul de prejudiciu economic legat de utilizarea neautorizată a unui program pentru calculator este cu mult mai important decât violarea copyright-ului său a unui drept conferit de un brevet.

Alterarea datelor/programelor pentru calculator – actele calificate drept alterări sau modificări se află în corelație cu interpretarea celor care sunt cu termenul de daune, deteriorări. Interpretarea acestor categorii din punct de vedere obiectiv lărgește aria de aplicare a actelor calificate drept alterarea datelor sau programelor.

Legislațiile naționale penale fac referințe, pe lângă actele de distrugere de date și aducerea de daune acestora, și la cazurile de alterare. Interesul juridic protejat în cazul alterării fără drept a datelor/programelor pentru calculator este reprezentat de protecția împotriva oricărei ingerințe neautorizate.

Noțiunea de alterare este utilizată în sens de modificare sau de schimbare și implică cerința ca acest act să fie comis ilegitim. Alterarea trebuie să fie de natură să modifice conținutul informativ al datelor sau al programelor pentru calculator, în general în detrimentul celui interesat. Forma de vinovație cu care se săvârșește infracțiunea este întotdeauna intenția  directa sau indirecta.

Spionajul informatic – revoluția din domeniul informaticii a făcut posibilă crearea de baze de date pe o scară largă care permit analiza datelor în moduri variate și sofisticate. În același timp, apare și pericolul unor manipulări subtile și adesea invizibile, printre care spionajul electronic.

Unul dintre cele mai importante domenii în care se manifestă criminalitatea informatică este furtul de informații comerciale (liste de produse, liste de prețuri, liste de furnizori, liste de clienți, studii de marketing, managementul intreprinderilor etc.).

Războiul începutului de secol XXI este acela al informațiilor, spionajul informatic dictează de obicei succesul în afaceri. În tările puternic dezvoltate tehnologic, a fi spion informatic (specialist în informații concurențiale – competitor intelligence) este o adevărată meserie.

Prin spionaj informatic se întelege: obținerea, prin mijloace ilegitime, sau divulgarea, transferul sau folosirea fără drept ori fără nici o altă justificare legală a unui secret comercial sau industrial, în intenția de a cauza un prejudiciu economic persoanei care deține dreptul asupra secretului sau de a obtine pentru sine sau pentru altul avantaje economice ilicite.

Legislația referitoare la brevete, la drepturile de autor la proprietatea industrială, la mărcile de fabrică, se consideră ca fiind incapabilă să asigure protectia know-how-ului precum și a competențelor tehnice și comerciale confidențiale. Interesul juridic protejat îl constituie secretele comerciale. Violările de secrete comerciale sunt considerate ca violări ale unor interese comerciale private. Secretele comerciale fac obiectul protecției.

Aceste fapte sunt în mod obiectiv secrete, adică nu sunt nici evidente, nici publice. În domeniul comercial există secrete a căror păstrare e la fel de indispensabilă intreprinderii. Textul de lege mentionează în mod expres două tipuri de secrete: secrete comerciale și secrete industriale. Obiectul material este reprezentat de entitățile materiale în care se concretizează secrete comerciale și industriale (discuri magnetice, CD-uri etc.) referitoare la liste de produse, liste de prețuri, liste de clienți s.a.

 

 

BIBLIOGRAFIE:

http://www.rasfoiesc.com/educatie/informatica/CRIMINALITATEA-INFORMATICA22.php

https://e-crime.ro/ecrime/site/files/19791236022059articol-ADPI-4.pdf

https://biblioteca.regielive.ro/referate/drept/infractiuni-informatice-falsul-informatic-362244.html

 

RĂSPÂNDIREA ȘI PASTRAREA INFORMAȚIEI (ȘCOLII) PRIN INTERMEDIUL APLIAȚIILOR MODERNE

 

Autor, clasa, instituția:Savva Emilia, clasa a X-a, Liceu Teoretic “Ion Creangă”

 

Cuprins:

  1. Introducere
  2. Problema
  3. Scopul și Ipoteza
  4. Cum se creeaza o aplicație android?
  5. Procesul de realizare
  6. Avantaje
  7. Concluzie
  8. Bibliografie

 

Descrierea

Deoarece deseori mă confrunt cu problema lipsei de informație despre școala mea am decis  să creez o aplicație în care va fi adunată și structurată toată informația interesantă și utilă cât pentru elevi cât și pentru profesori și părinți. Ideea generală este de a aduna la un loc toată activitatea curiculară și ectracuriculară a șolii pentru a evidenția succesele remarcabile a liceului și al promova. Aplicația are pagina principală ca timeline unde sunt încărcate toate evenimentele recente,pagina principală mai are 5 butoane de bază :Despre, Catedre, Mai mult, Senatul și Adaugă. Apăsând butonul Despre accesăm o alta pagină unde este descrierea liceului. Apăsând pe butonul Catedre accesăm o alta pagină unde sunt înșiruite catedrele, fiecare catedră la rândul său e buton și accesând acest buton e o alta pagină unde sunt toți membrii catedrei și câte-o descriere a fiecărui membru. Apăsând pe butonul Mai mult accesăm o alta pagină unde sunt înșiruite toate activitățile extracuriculare petrecute în liceu. Apăsând pe butonul Senatul accesăm o alta pagină unde este descrisă structura senatului cu membrii ei și funcțiile acestora. Apăsând pe butonul Adaugă accesăm o alta pagină unde poți adauga o știre și o imagine.

 

Introducere

Fiind elev la școală într-o epoca a dispozitivelor digitale te aştepţi ca răspuns la orice întrebare să-l găseşti pe internet , însă nu mereu găsim răspunsul dorit sau nici măcar pe aproape, mai ales când vine vorba de ceva legat de liceul meu.

Deseori căutând ceva informaţii despre liceu găsesc nişte siteuri pe jumătate făcute sau care conţin o informaţie destul de învechită. Luând în consideraţie câ în

liceul meu se întâmpla atâtea lucruri minunate dar de ele mai nimic nu se ştie, sau aceleiaşi facultative sau cluburi sportive care sunt organizate pentru elevi despre care puţin  se știe.

Toate aceste m-au adus la idee de a face o aplicaţie structurată care sa conţină informaţii despre școală, despre profesori, elevi, succesele acestora, realizări în cadrul școlii, evenimente ce sunt organizate și posibilitațile oferite pentru elevi pentru dezvoltare personală și culturală.

 

Problema

Cu toate ca suntem în era internetului ,citeodată să găseşti informaţia necesară este cam dificil, în special prin mulţimea de informaţie care poate fi invechită , neverificată sau care nu corespunde adevărului. Pentru elevi sau părinţii acestora este importat sa poată găsi ușor și rapid informații despre școala în care studiază , însa internetul nu mereu ne poate oferi aceasta șansa.

 

Scopul și Ipoteza

Pentru a facilita viața elevilor, a părinţilor și chiar a profesorilor e nevoie de o sursa de informaţie interactivă. Postarea și păstrarea informației într-un mod digital, ca orice elev , profesor sau părinte sa poată accesa informația care va fi mereu valabilă și la ordinea zilei. Astfel se pot păstra nu doar informaţii generale dar și activitatea elevilor și a profesorilor.

Astfel cum lumea nu sta pe loc și dispozitivele sunt folosite tot mai des păstrare și răspîndirea informaţie trebuie modificată…

Creând o aplicaţie pentru telefoane mobile care sâ conţină toată informaţia importantă și cognitivă legate de școală va soluționa problema crizei de informație, și de asemenea va dezvălui o mare parte a activității şcolii și a elevilor în cadrul ei de care nimeni nu știe.

 

Cum se crează o aplicatie android?

Pentru realizarea unei aplicaţii mobile se folosesc  softwareuri speciale.Cel mai bun program pentru creare aplicaţii Android  este evident cel oferit de echipa din spatele sistemului de operare Android, și anume Android SDK .

De asemenea aplicaţii pot fi create și prin siteuri ,și anume :Feed.nu, iBuild App, ViziApps, shoutem (permite setări atât pentru conținut cât și pentru design) , universo, AppYet, AppsGeyser,The App Builder (ușor de folosit, dar rezultatele nu sunt spectaculoase), appsbar și respectiv appinventor unul dintre cele mai populare siteuri.(Posesorii de telefoane cu sistem de operare Android pot de acum să-și conceapă singuri aplicațiile. Google a lansat Android App Inventor, un program ce se instalează pe PC și îți oferă o suită de unelte pentru dezvoltarea a tot soiul de aplicații optimizate pentru controlul tactil și accelerometru.)

Desigur fiecare din siteuri sau aplicații ,au concepte și moduri de lucru diferite însă pentru oricare din ele sunt mii de tutoriale cu ajutorul cărora ușor poți învăța modul lor de lucru .Pentru începători care nu au multă experientă în programare sunt favorabile siteurile prin care poți cerea o aplicație fără sa te bazezi pe programare însă aceste aplicații create nu au toate posibilitățile ca aplicațiile create în programe specializate.

Între timp pentru cei mai avansați este superb programul oferit de echipa din spatele sistemului de operare Android, Android studio care are posibilități mult mai mari de cit același app inventor.

 

Procesul de realizare

 

Inițial am facut planul cu ceea ce aș vrea să                Apoi am aranjat componentele cum ar

conțină aplicația propriu zisa                                       trebui sa arate în aplicație

Pâna la urma am decis sa fac pagina principala ca timeline unde vor fi postate evenimentele ce se întâmplă în școală , oricine dintre utilizatori vor putea adăuga postarea sa (dar pentru a elimina postarea conținutului indecent toate postările trec întâi prin administrator  care aproba ceea ce se va posta)

De asemenea vor fi încă 5 butoane principale (Despre,Catedre,Mai multe, Senatul și Adaugă)

Accesând butonul Despre va fi accesat screenul unde este descris liceul.

Accesând butonul Catedre va fi accesat screenul unde sunt catalogate toate catedrele și accesând una din catedre se va deschide screenul unde vor fi înșiruiți membrii catedrei și succesele lor.

Accesând butonul Mai mult va fi accesat screenul unde iarăși este catalogare a activităților petrecute în școală și anume Tradițiile școlii, Corul “Vocile Primăverii”,

Facultative, Revista scolii si Saptamîni tematice

 

Accesând butonul Senatul va fi accesat screenul unde se descrie detaliat structura senatului și activitatea acestuia

Acesînd butonul Adaugă va fi accesat screenul unde  poti adauga o postare

 

Dupa am inceput lucru in Android Studio

Însă  din cauza unor probleme tehnice nu am putut continua lucrul în Android Studio și am fost nevoita sa lucrez în o alta programa appinventor

 

Avantaje

  • Gasirea rapida a informatiei necesare
  • Fiind în curs cu ceea ce se întâmplă în școală
  • Activitatea elevilor este evidențiată
  • Remarcarea posibilităților oferite de școală
  • Meritele fiecărui profesor sunt afișate
  • Expunerea unor tradiții școlare ce nu se repet în nici o alta instituție
  • Raspândierea informației negind barierele sociale
  • Accesul la informatie nerestrictionat
  • Unicitatea liceului

 

Concluzie

Având o aplicație în care este structurată bine informația este un avantaj mare cât pentru elevii cât și pentru profesori și părinți. Astfel se poate urmări cu ușurință ceea ce se petrece în școală , ce pedagogi conține liceul, cu ce merite se mândrește instituția de învățământ, ce posibilități au elevii sau activitatea senatului.

Acești factori sunt foarte importanți mai ales pentru părinți care se gândesc în ce instituție să-și dea copilul, astfel se poate afla maximu-mul de informației chiar și stând acasă.

 

Bibliografíe

https://www.profitxtrem.com/cum-sa-incepi-sa-creezi-aplicatii-telefonice-ghidul-incepatorului/ – Cum sa începi o aplicaţie pe Andoid

http://aplicatii-android.com/cum-iti-creezi-propria-aplicatie-pentru-android/ – Cum sa creezi o aplicatie pentru Android

http://www.gadgetel.ro/site-uri-care-permit-crearea-aplicatiilor-android-fara-sa-ai-cunostinte-de-programare/ – Siteuripentru creare aplicatiilor

http://www.go4it.ro/software/creeaza-ti-singur-aplicatiile-de-mobil-cu-android-app-inventor-6541860/-creare aplicatiilor in app inventor

http://ai2.appinventor.mit.edu/?locale=en#4676393315860480 – crearea aplicatiei propriu zise

http://www.appinventor.org/content/CourseInABox/drawAnimate/VariableNugget – Tutorial cum se lucreaza in app inventor

https://www.youtube.com/watch?v=7jD2aSlTcj0 – Tutorial

 

GÉNÉRALITÉS SUR LES RÉSEAUX INTERNET-INTRANET

 

Voicu Maria, XIIe E, Colegiul Tehnic ,,Dimitrie Dima’’ Piteşti, Argeş, România

Prof. Roşu Alina

 

Le réseau Internet c’est un réseau mondial de communication qui permet d’accéder à une base de données multi et transdisciplinaires. L’Internet est un support de diffusion plus qu’un support de publication. L’engouement qu’il suscite réside dans trois faits :

  • le coût de l’accès à Internet reste faible relativement à tous les autres médias ; l’accès à la plupart des sites étant gratuit ;
  • le langage  utilisé sur le web est standardisé ce qui permet à n’importe quel type d’ordinateur d’accéder à Internet (protocole TCP/IP). Néanmoins, l’élaboration de technologies toujours plus pointues rend parfois délicate la lecture de certaines pages web ;
  • l’Internet n’est pas une base figée, elle est évolutive et en mutation permanente.

L’Intranet est un réseau de type Internet local limité à  un établissement ou à  une entreprise. Ce réseau Intranet peut évidemment être ouvert sur le web, selon les droits que laissent les administrateurs aux postes du réseau. L’utilisation d’un Intranet présente de nombreux intérêts:

  • Il limite les temps d’accès à l’internet et donc les coûts de communication.
  • Il offre une grande facilité d’utilisation de l’outil informatique.
  • Dans un environnement pédagogique, il présente une interface unique pour les élèves et les enseignants.
  • Il permet une protection des documents (lecture seule des documents, fichiers et répertoires).
  • Sa facilité d’utilisation rassure les enseignants peu à l’aise avec l’informatique.

La connexion à  internet s’effectue par un modem (communication téléphonique RTC ou RNIS) ou par le câble. La visualisation des pages Web s’effectue par téléchargement : votre ordinateur reçoit la page sous forme d’un script que votre navigateur traduit. La connexion à  un réseau Intranet s’effectue par une carte réseau et d’un câble relié au serveur du réseau.

Le navigateur- sa fonction de base : interpréter des pages écrites en HTML. L’HTML est un langage de mise en page, mais dans une page HTML peuvent être insérés des scripts (JavaScript, VisualBasicScript) qui permettent de générer de l’interactivité. Le navigateur peut aussi servir d’explorateur de type explorateur Windows et est également susceptible d’ouvrir de nombreux types de fichiers.

Certaines applications ne peuvent être visualisées sans l’installation d’un plug’in. Ce plug’in est un programme qui est appelé par l’interpréteur du navigateur lorsque celui-ci lit dans le script certaines instructions.

Indiquer les mots clés, encadrer de guillemets les mots accolés ou expressions, compléter par des opérateurs booléens. L’indexation fonctionnant par mots clés il est conseillée de ne pas rédiger de requêtes sous forme de phrases.

L’envoi d’une série de courriers se révèle d’un coût très faible (entre 5 et 30 ct l’envoi). Les protocoles de messagerie permettent d’insérer dans le courrier des images, du multimédia et d’envoyer des fichiers indépendants en pièces jointes. La gestion du courrier électronique se faisant par un logiciel de messagerie indépendant du navigateur.

Les forums de discussion ces sont des serveurs où sont stockés des listes de messages sur des thèmes spécifiques à chaque forum. On accède à  ces forums par le logiciel de messagerie : on consulte le forum, on propose des requêtes, on répond aux requêtes.

La visio-conférence : ce type de technologie permet d’effectuer du partage d’application en temps réel en utilisant indifféremment le texte, l’image, le son et/ou la vidéo.

Internet est un média qui vient s’ajouter à  la liste des sources classiques d’informations. Selon la nature de l’information que l’on cherche, il est souvent plus logique de commencer par une recherche dans un dictionnaire que l’on approfondit ensuite dans une encyclopédie ou un ouvrage spécialisé. Dans ce cadre, Internet vient se mettre soit en dernière position de cette hiérarchie, soit en parallèle de cette classification. Il est naïf de croire que l’on trouve tout sur le web.

Dans le cadre scolaire traditionnel et particulièrement dans le cadre de l’enseignement des sciences expérimentales, il est évident que ce type de support ne peut se substituer au contact concret et formateur de l’expérience. Même si les cyber-universités se développent, il n’est pas a priori intéressant de former les étudiants/ élèves sur la base de séances de travaux pratiques virtuels. On peut néanmoins utiliser une technologie mixte basée sur le dialogue Ordinateur / Interface d’acquisition. Cette technologie assez récente est destinée à  faire manipuler des élèves en direct sur des manipulations via un réseau, c’est -à -dire lorsque les conditions matérielles  d’expérimentation  ne s’y prête pas, ce qui peut être le cas des enfants difficilement scolarisables (en hôpital, chambre bulle…), des expériences dangereuses ou d’expériences réalisées sur un appareil couteux (réalisation d’un séquençage ADN, d’une spectre de masse, de manipulations de physique nucléaire,  en partenariat avec une entreprise ou une université).

 

Bibliographie

  • Anis, J. (2001) Parlez-vous texto ? Guide des nouveaux langages du réseau, Le cherche midi éditeur, Paris
  • Demaizière, F. et Achard-Bayle, G. (2003) Gérer l’interface entre ingénierie, didactique, pédagogie et dispositifs ouverts. Revue ALSIC, Vol. 6, 1:149-168, http://halshs.archives-ouvertes.fr/edutice-00000329/

 

Te invităm la discuție

Fi primul care comentează

Primește notificări pentru
avatar
wpDiscuz